Verslag en hand out van bijeenkomst over autisme en (mis)communicatie op 3 juli 2018

Vrijdag 13 juli

Vrijdag 13 juli

Veertig bezoekers luisterden dinsdagavond 3 juli 2018 in De Specialiteit aandachtig naar de presentatie van Leander Sevink en ervaringsdeskundige Petra Palstra over autisme en communicatie. De basis voor de presentatie was het boek ‘Plan B, een vernieuwende handreiking voor autisme en communicatie’ van Marjon Kuipers en Gijs Horvers. Dat boek gaat over het maken en opbouwen van contact met jezelf en met de ander in relatie tot autisme. Keuzes, eigen regie en uitgaan van de  mogelijkheden van, voor en door de individuele mens met autisme zijn belangrijke thema’s in Plan B. Kenmerkend voor mensen met autisme is dat ze geen filters in hun hoofd hebben waardoor heel veel informatie en prikkels binnenkomen. De hersenen ‘moeten’ elke seconde een mooie foto maken en al die informatie moet bij elkaar gepuzzeld worden.  Dat is vermoeiend en zorgt ervoor dat er meer verwerkingstijd nodig is. Elk mens met autisme heeft uiteindelijk z’n eigen methodes om tot rust te komen.

Als we met elkaar communiceren, komt maar 7 procent van de woorden goed over. 55 procent is lichaamstaal en 38 procent je stem. Taal heeft veel invloed op je beleving: als je woorden verandert, verandert je waarneming van de wereld.  Denk aan positieve of negatieve woorden die van invloed zijn op je stemming.

Miscommunicatie kennen we allemaal, maar voor mensen met autisme is het nog lastiger om de ander goed te begrijpen. Dat komt omdat ze taal letterlijk nemen of anders gezegd: onze woorden nemen zoals ze zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is een jongen met autisme die vertelde dat hij in Spanje was geweest. Z’n gesprekspartner vroeg hem: “Hoe lang was je daar dan?”. Zijn antwoord: “Nou gewoon, ook 1 meter 74.” 🙂 Daarnaast geven we vaak verkeerde signalen af via ons lichaam, waardoor de mens met autisme in verwarring raakt.

Het is belangrijk om bij problemen goed te benoemen waar het om gaat en er niet omheen te praten. Check vooral ook of je kind begrepen heeft wat je hebt gezegd en geef grenzen aan. Leander vertelt over een mevrouw met autisme tegen wie was gezegd dat het goed was om interesse te tonen voor de thuissituatie van collega’s. Dat dat alleen hoeft voor degenen die je aardig vindt en niet voor alle 80 collega’s, was er niet bij verteld...

Mensen verschillen in hoe ze leren: visueel (leren door te zien: aankijken, gluren, overzicht, zien, illustreren), auditief (aanhoren, fluisteren, in harmonie zijn, een kletskous, je oor) en kinesthetisch: tastzin en emotie. Mensen verschillen ook in waar ze informatie op ‘sorteren’:

1.      Op mensen (wie)

2.      Op informatie, berekening data (wat)

3.      Op plaats, sfeerbeschrijvingen (waar)

4.      Op activiteiten, doen, bezigheden uitvoeren (hoe)

5.      Op voorwerpen (wat)

Meer weten? Kijk op de website van Plan B of volg de zevendaagse cursus via Plan B. https://www.autismeacademie.nl/

Onderstaand de hand out van de bijeenkomst over (mis)communicatie:

hand-outs-communicatie-en-autisme.pdf